Wat motiveert consumenten nou eigenlijk om online te gaan shoppen? Uit een onderzoek van Simon-Kucher & Partners is gebleken dat gemak net zoveel motiveert als lagere prijzen en hoe meer consumenten online winkelen, des te minder ze prijsgevoelig worden.
Gemak en service zijn belangrijk
Misschien klinkt het bijzonder voor sommigen maar gemak en service zijn online net zo belangrijk als de andere aspecten. Soms zijn deze zelfs belangrijker dan bijvoorbeeld de prijs. Aan shoppers die het komende jaar van plan zijn meer kleding online te gaan kopen werd gevraagd waarom ze dit willen doen. Hieruit bleek dat altijd kunnen winkelen op nummer 1(68%) kwam te staan en de prijs op nummer 2(55%). Voor elektronica goederen kwam de prijs op nummer 1(64%) te staan, dit is natuurlijk niet bijzonder maar wel dat een derde van de consumenten de prijs niet het belangrijkste vind.
Dit betekent niet dat lagere prijzen niet belangrijk zijn bij het online winkelen, maar het speelt een minder grote rol dan de meeste bedrijven denken. Het is dus maar de vraag of een webwinkelier zich 100% op de laagste prijs moet richten. Natuurlijk is het goed om een lage prijs te hanteren maar daarbij moet het gemak en de service niet uit het oog verloren worden.
Meer online kopen = minder gevoelig voor prijs
Tegenwoordig is de grootste online branche de kleding. Zij willen altijd en overal kunnen shoppen en gebruiken hierbij ook mobiele apparaten. In vergelijking tot andere branches kopen deze consumenten meer producten online dan in fysieke winkels. En uit onderzoek is gebleken dat hoe meer een consument online koopt hoe minder prijsgevoel ze worden.
Zo is uit het onderzoek gebleken dat bij de consumenten die erg veel kleding online kopen lagere prijzen veel minder belangrijk wordt. Dit is zelfs gedaald tot de zesde plaats op hun prioriteitenlijst. 24/7 kunnen winkelen en andere factoren die te maken hebben met gemak worden belangrijker gevonden. Waaronder een betere winkelervaring, meer keuze en dat de webwinkel de klant onthoudt en daardoor met persoonlijke aanbiedingen kan komen.
Als we kijken naar de consumenten die veel elektronica online kopen dan daalt het percentage wat de prijs het belangrijkste vind naar 59%. Hierdoor komt de prijs op de vierde plaats te staan op het prioriteitenlijstje van deze consumenten. De top 3 is: Online winkel ervaring(66%), 24/7 kunnen winkelen(63%) en gratis bezorgen(61%). Voor andere categorieën zijn deze verschillen zelfs nog groter. De laagste prijs daalt bijvoorbeeld bij de categorie persoonlijke verzorging zelfs naar de negende plaats.
Wat houd dit in voor webwinkeliers?
Het blijft altijd belangrijk om lage prijzen te hanteren, alleen is het niet zo belangrijk als de meeste denken. Wees er dus voorzichtig mee om de nadruk op goedkoop te leggen binnen je strategie. Hou vooral ook rekening met het gemak en de service die je de consument kan bieden.
Recent Comments