De sociale media staat steeds in beweging. Er komen steeds forums bij, er gaan forums weg en waar eerst statussen geschreven waren is het nu hip om heel simpel alleen met een fotootje mensen op de hoogte te stellen van waar je mee bezig bent. Met dit steeds veranderende (social) media landschap is het voor bedrijven een moeilijk keuzen waar je tijd en energie in te stoppen. Toch is het erg belangrijk vooruit te kijken want innovatief blijven is een must in de social media marketing. Jayson DeMers deed een voorspelling over de 7 belangrijkste social media trends voor 2014.
1 Inversteren in social media is een noodzaak.
Dit lijkt al heel logisch maar er zijn nog steeds bedrijven die niet aan social media marketing doen. Bedrijven hebben niet meer de keuze of ze wel of niet aan social media marketing gaan doen, ze moeten! De hele wereld is online en als bedrijf moet je hier in mee gaan. Zonder social media marketing mis je je doelrgoep, feedback, directe klanten service etc. Andere bedrijven doen het dus hierop achter blijven kan niet, zeker niet anno 2014.
2 Google+ wordt een belangrijke speler
Volgens Jaysons voorspellingen zal Google+ een belangrijke rol gaan spelen doordat Google autorship een belangrijke rol zal spelen bij de zoekresultaten in Google. Momenteel wordt Google+ vooral gebruikt in Amerika maar zijn ze snel terrein aan het winnen en heeft nu al de op een na hoogste aantal maandelijkse gebruikers (343 miljoen).
3 Plaatjes worden belangrijker dan woorden
Visuele content zal is al en gaat steeds belangrijker worden. We zagen het eerst bij Instagram waar mensen niet meer dan alleen foto’s konden delen, bij Pinterest waar mensen foto’s kunnen verzamelen en deze met anderen delen en nu ook Snapchat. Met Snapchat vertel je anderen wat je aan het doen bent of wat jou bezig houdt met een foto en na het openen wordt deze na een aantal seconden verwijderd. Facebook is steeds meer mensen aan het verliezen die overstappen naar deze media.
4 Het gebruik van korte video’s neemt toe
Het lijkt erop dat het schrijven van 140 tekens of filmpjes van 3 min te saai wordt voor velen van ons. Daarom zie je nu steeds vaker korte filmpjes van tussen de 3-15 seconden op de social media forums. Elkaar op de hoogte stellen van wat er gebeurt in korte filmpjes kwam eerst op Instagram en nu ook op snapchat en wordt steeds vaker gebruikt.
5 Foursquare valt terug
Foursquare is een media forum waarmee je op verschillende plaatsen kan inchecken en hier punten mee kunt behalen. De traffic is echter enorm aan het afnemen wat waarschijnlijk komt doordat vele andere social media locatie gebonden features krijgen waardoor de unieke waarde van Foursquare afneemt.
6 My space zal groeien
MySpace bied een Iphone app aan die gebruikers in staat stelt te netwerken, privé berichten te ontvangen en te luisteren naar hun eigen radio station. Deze aanpassingen maken MySpace weer aantrekkelijk maar zal net meer gaan concurreren met Facebook of Twitter. Toch is het interessant MySpace in de gaten te houden.
7 LinkedIn zal het belangrijkste worden in het B2B segment
LinkedIn is het media platform op zakelijk gebied. Zo’n beetje alle professionals hebben een account op LinkedIn en beschikt dus beschikken zij over een enorme hoeveelheid aan zakelijke informatie over mensen. LinkedIn positioneert zich niet alleen als een networking site maar ook als een van de grootse bronnen van content creatie en curatie voor professionals.
Recent Comments