Het is altijd belangrijk om trends bij te houden, en dit geld natuurlijk helemaal voor online marketing. Net als het internet en zijn toepassingen kunnen de online trends snel veranderen. Deze trends zijn geformuleerd n.a.v. het boekje online trends 2014 in 60 minuten en meerder marketing blogs.
Mobile
Een website of nieuwsbrief die niet capabel is met mobile kan echt niet meer in 2014. Het percentage internet gebruikers via een smartphone blijft jaarlijks toenemen. Een gemiste kans voor je bedrijf als je daar niet in mee gaat! Denk aan, makkelijk deelbare content, korte url’s, mobiel doorzoekbaar, snel te laden, witregels, gemak, locatie, altijd connected en korte content.
Content
Content is altijd al belangrijker geweest en deze trend blijft zich daarom door zetten in 2014. Met contentmarketing word bedoelt “het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten.” Het is dus niet de bedoeling dat je je producten aan de man gaat brengen (push). Door het geven van goede content gaat de consument jou zien als expert op dat gebied en komen de klanten vanzelf.
Webanalystics
Een bedrijf dat ook maar enigszins online opereert kan niet meer zonder. Eerst was Google analytics nog voor de nerds, nu word het een vereiste voor een goede online strategie. Door te bedenken, te testen, te meten, en ga zo die visuele cirkel nog maar een paar keer door kom je er heel goed achter wat jou consument wilt!
Sociale media
Sociale media is en blijft hot! Marketeers denken vaak alleen aan Facebook en Twitter and that’s it..! Er zijn echter zoveel verschillende media. Onderzoek welke het beste bij jou bedrijf, doelgoep en doel past. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn.
2014 het jaar van Twitter!
In 2014 zal twitter de overstap maken naar de beurs. Dit komt niet als een verassing aangezien Twitter ook in Nederland het steeds vaker wint van Facebook! Vooral jongeren beginnen de overstap of een 2de account aan te maken op twitter. Echter niets gevreesd mijn Facebook vrienden, zo snel worden we niet weggepest.
Snapchat
Het is een buzz de laatste weken, hoe kan iemand van 23 jaar nou 3 miljard dollar afslaan! Maar, als je gaat kijken word snapchat steeds groter en ook steeds interessanter hierdoor voor marketeers. De ideeën zijn limitless, wat wil jij de consument laten zien in 10 sec? Een bedrijf dat dit al snel doorhad was karmaloop.com zei vertonen kort beeldmateriaal met daarop producten of kortingen!
Google+
Het lijkt nu toch echt zover te zijn, Google+ schijnt het twee na grootste netwerk van de wereld te zijn! Het komt mede door de Android gebruikers (deze beschikken over een Google account) dat er nu al meer dan 540 miljoen actieve gebruikers zijn! En door het toevoegen van de hangouts en het beter verweven met de andere diensten van Google lijkt het nu dus echt een succes te gaan worden.
Bloggen
Blogs zijn er al jaren maar de laatste tijd in Nederland steeds populairder. Vooral persoonlijk blogs, deze worden gelezen door consumenten voor hun plezier maar er zijn ook professionele blogs die vooral worden gelezen om kennis te vergaren. Toch is het de trend om ook deze blogs persoonlijker te maken, laat zien wie in je bedrijf de blogs schrijft, de lezer van nu neemt eerder iets aan van een persoon dan van een bedrijf, omdat dit als betrouwbaarder word gezien.
Visuele content
YouTube is al jaren de marktleider als het gaat om Social media en dat blijkt wel weer uit de statistieken. Maandelijks komen er maar liefst 1 miljard unieke bezoekers naar de site. Niet alleen YouTube blijft interessant voor marketeers, maar denk voortaan sowieso aan video’s, afbeeldingen en GIF’s. Mensen willen visuele content! Het is snel, makkelijk en fun! Vine en Instagram-video (beide op de markt gekomen in 2013) zijn een goed voorbeeld van hoe je slim om kan gaan met video’s .
Website design
Optimaliseren van je website, niet alleen gericht op gebruiksvriendelijkheid en een betere conversie, maar nu ook op design. Veel sites zijn eendimensionaal, geen ronde vormen, doffe kleuren en alles vastgeplakt aan de achtergrond. De sites van nu moeten moderner, grote heldere foto’s, gelinkt zijn met andere media’s en vooral interactiever.
Denken als consument
Het alleen zenden van informatie werkt niet meer, interactief zijn, in dialoog gaan met je klant dat is de toekomst. Wel werkt het om meer psychologische beïnvloedingstechnieken toe te passen, welke opstelling werkt beter, welke kleuren en taalgebruik spreekt de klant aan. Door de ogen van de consument naar je site kijken word zeker beloont! De enige valkuil, zorg er voor dat het niet ‘te gemaakt’ is, daar trapt de consument niet meer in.
Bronnen:
Marketingfacts.nl
Dutchcowboys.nl
Het boek: Online trends 2014 in 60 minuten van Diverse Frankwatching experts
Recent Comments